RETRO
Már egy évvel ezelőtt is izgatott, az akkori, Hu.Se.t 7 kiállításon, hogy honnan jönnek ezek a misztikus jelek Ács István kisméretű festményein. Mostani képeinek alapja/hordozója 3 különböző nagyságú hanglemez, LP és kétféle CD, amelyek már önmagukban is jelek tömkelegének hordozói, ezek a géppel írt vonalas felületek átalakulnak a művész keze alatt festőien fogalmazott képekké. Különböző létező és kitalált írásrendszerek, mint a Brail írás a vakok számára, a székely ABC, de zenei jelek is megjelennek. Egy archaikus kor jelei és játékossága tűnik fel ismét, tér vissza a jelenbe.
Bokor Botond viszont kedveli a durván megmunkált deszkafelületekben rejlő festői lehetőségeket. A dobozok
című három részes munkáján a mértani képszerkesztés és az ábrázolás számára új lehetőségei izgatják. Nézőponttól függően változik a kép mélysége, vagyis annak illúziója. A természetábrázolás visszatérő, de egyúttal megújult formájával találkozunk másik két, vászonra festett munkáján.
Bánovits András halálosan komoly fénykép installációja a hiteles földi létezés tanúbizonysága. A sebész pontosságával veszi szemügyre sorsa alakulásának korai stációit, a zsarnokoskodó gyermeki ént, és férfiasan farkasszemet néz kínzó félelmeivel. Az ember legnagyobb lehetséges haditette az önmaga felett aratott győzelem. András tudja ezt, és előttünk, szemlélődők előtt is kaput nyit. Szelíden mondja: csak így szabad. Ebből az alázatosságból és elmélyültségből származik kiállított művének gondolatisága és szemet gyönyörködtető esztétikája.
Jómagam, Csikós Tibor előszedtem a javarészt kilencvenes években festett és nyomtatott munkáimnak
reprodukcióit. Ezeknek a képeknek a hátoldalára új folyamatfestményeket készítettem, a régi festmény színeivel. Ahhoz, hogy ezt a néző elé tárjam, a képet kivezettem az azt lezáró papírkeretből, és visszafordítottam, vagy tekercsbe sodortam. Ehhez szükségem volt a 4 cm mély, készen vásárolt IKEA keretre. Az üveglap és a hátlap szorítása őrzi meg képeim alakítható formáit és kompozícióit. A formátlanított folyamat festménytől elmozdultam a művész-tárgy, az objekt irányába, és izgalmas lehetőségekre lettem figyelmes.
Páhi István monumentális fényképe egy izgalmas, tobzódó fény ünnep festői megörökítése. A Kínát eredetileg háromszor megjárt Göteborg háromárbocos vitorlás hajó korhű, pontos mása 2006-ban tért vissza a távoli országból göteborgi kikötőjébe. Az emelkedett ünnepi hangulatot jól érzékelteti a tenger sötétkék felületén látszó rengeteg sok kísérő hajó és csónak, és azoknak a fehérre festett oldalán csillogó napfény. A kép felső sarkában helikoptert látunk, és a távolban modern komphajót. Két másik felvétele is gondosan megörökített, jól értelmezhető RETRO jelenség. 300 éves porcelándarabok az elsüllyedt hajó rakományából.
Tilajcsik Roland szobrai az emberi kapcsolatokat és elidegenedési határokat boncolgatják. Munkáiban az
emberi figura frontális beállítása és szobrainak az anyaga kapcsolódik a nagy ókori civilizációk, ezen belül is Egyiptom művészetéhez.
A fekete gránit megmunkálásának folyamata számára jelentős inspiráció forrása.
Urbán Attila videó és performansz művész külön kis terembe, a galéria egy raktárhelyiségéből alakított vetítőbe invitál bennünket, saját világában való elmélyült szemlélődésre. Szintén frontális beállítású szobra ujjának mozdulatával figyelmeztet bennünket. A mozdulatlan mellé mozgókép társul, a művész egyszemélyes előadása, amelyben az emberi gesztusok nyelvezetét vizsgálja.
Tekintsük most meg a műveket!