Petrity Braniszláv
IFJÚSÁGI TRIBÜNMAGYARKANIZSA 1983. 06. 10.
Petrić Branislav kiállítása
Petrić Branislav 1959.05.25-én Zemunban született. Ebben az évben végzős növendék az újvidéki Képzőművészeti Akadémián. Az első kiállítása (akció) 1982 januárjában volt Újvidéken. Néhány csoportos kiállításon is szerepelt Belgrádban és Újvidéken. Festészettel és szobrászattal foglalkozik.
Kiállított művei:
- Rajz vásznon I. (olaj-vászon)
- Rajz vásznon II: (olaj-vászon)
- I. Rajzcsoport, (különböző technikák)
- II. Rajzcsoport, (különböző technikák)
- III. Rajzcsoport, (különböző technikák)
- IV. Rajzcsoport, (különböző technikák)
- Figurák I. - IX. (gipsz, agyag, vászon)
Petrić Branislav (Petrity Braniszláv) ugyanazokat a témákat dolgozza fel rajzban, szoborban és festményben. Kereső-kutató alkatú művész, akinek nagy szabadságra van szüksége. Ezért nyúl ilyen sokféle megoldáshoz, és anyaghoz. Ezt a szabadságot vissza is tudja adni nekünk munkái megfogalmazásában. Alkotásai meghatározó jellege a figurativitás. Központi motívuma az emberi alak. E kulcsmotívuma köré csoportosítja művészete többi atributumát, mondhatnánk erre a szálra fűzi fel képzőművészeti világát. A figuráció ellenpólusa a tárgyiatlanság tőle teljesen idegen, tudja világunk sem tárgyatlan. Figurativitását mérsékelt elvontság, szürreális kapcsolódások, gesztualitás és szabad hozzáállás jellemzi. Tudja, munkája lényege az önkifejezés, mint ahogy minden autentikus művészetnek és művészeti ténykedésnek is az a lényege. Ezért élményei, a környező világ benyomásai, és minden más, amiből alkotói késztetése összeáll, keresztül enged egyénisége szűrőjén, és azt elébünk bocsátja. Ezen a tárlaton plasztikus és síkbeli jelekké sűrűsödött alkotásokat tesz elébünk. Szobrainak formakezelése sajátosan keresetlen. Nem válik mesterkélté, rafinált harmóniavilág csiholásában. Helyette közvetlenül fejezi ki magát, érzelmeit mindjárt az anyagba vetítve. Ezért hitelesek szobrai. Kifejezése érzékeny, és egyben expresszív. Felhasznált anyaga a gipszbe mártott géz, (a kortárs képzőművészetben is igen elterjedt anyag) ami elegendő, és árnyalt lehetőséget nyújt ehhez a kifejezéshez. Kisplasztikáit gondosan mérlegelt arányok, a tér gyönyörű tagolása, elég szűk plasztikai skála, és a motívumok sűrítése jellemzi. Nyers fehér költészet ez. Ülő, repülő, különböző mozdulatú, magányos, vagy párban lévő figurákat ábrázol. Néhol, az alakok szinte összenőnek az autóval, eggyé válnak vele. Ez a szürreális kapcsolat kétségtelenül XX. századi életérzésről tanúskodik. Rajzaiban és festményeiben fejezi önmagát igazán felszabadultan. Alkotási módszere itt főként a festészeti automatizmusra támaszkodik. Ebben az emocionális alkotói módszerben találékony, és módszeres. Nagy vásznait ugyanolyan módon, és ugyanolyan oldottan tudja kifejleszteni, mint a kis rajzait. Lírikus absztrakciók ötvöződnek, és emelnek ki figurális megoldásokat vásznaiban és rajzaiban. A gesztus is szerepet kap itt, mint a kifejezés és a kommunikáció eszköze. Petrity Braniszláv munkájának értelmét az állandó keresésben és újrakezdésben találja meg. Nem akar örökkévaló és lekerekített műveket alkotni. Tudatában van annak, hogy korunk is csak ezt a lehetőséget kínálja. Előttünk tehát érzékenyen rezonáló fiatal alkotó van, aki tudja utait.
Csikós Tibor
A művész a megnyitó után. A háttérben