Kroki
KROKI
A rajzolás egyik alapja a gyorsvázlatolás. Maximum 10-15 perc tartalama alatt a képzőművészet különböző eszközeivel , leggyakrabban rajzban rögzített kép.Ide sorolom egyes modern mesterek a rézmetszőkés hegye által rögtönzött figurtív, vagy akár non-fiuratív rajzait, arabeszkeket is..
Magam kb.1972 óta rajzolok és festek krokikat. Néhány szerény próbálkozásomat ide másolnám:
1975-ben egy rokonom volt a modellem.
1981-ben rajzoltam ceruzával egy A4-es lapra ezt a tornázó figurát egy sportmagazin képe után.
Nagyon sok időt töltöttem együtt a barátnőmmel, aki nagyon sokszor volt a modellem.
Több éven keresztül foglalkoztatott a mese a rókáról és a hollóról. A szénceruza rajzokhoz saját készítésú fotókat használtam 1984-ben.
1985-ben főleg tussal , ecsettel rajzoltam. Megörökítettem Acat nevű kutyámat, anyukám cserepes virágait, gyerekjátékokat, bohócbábokat.
Élő modell után élvezetesebb rajzolni, mint fénykép után.
A munka hevében az ember egészen egzaltált állapotokba tud jutni, ha a megragadni kívánt jelenség, érzés annyira érdekfeszítő. 1987-ben, a párizsi Cité International dés Arts műtermében a mikrokörnyezetem jelenségeit rajzoltam meg. A Szajna partján álló fát, éjjel ,felülnézetből, magát az épületet, a kilátást ablakomból,elhasznált táskámat,a fényes csaptelepeken megjelenő torz képet, vagy a szemben lévő , kopár tűzfalat.
Egyfajta statikus szemlélődés megfigyelésit rögzítettem rajzlapokra. Új műtermem ablakából a St.Gervais székesegyház épületére nyílt kilátás.
Közben barátomnak tett ígéret miatt imaginárius tájakat is megjelenítettem. Elgondolása szerint az ecset egyetlen suhintásával horizontvonalat rajzoltam, és köréje tájat képzeltem el.
Néhány év múlva (1991),életutam következő érdekes állomása a szintén franciaországi Marly le Roi lett.Itt egy nyári festőiskolába kerülvén, tanárunk botjával koppintota le az eltelt percek végét. Ilyenkor a csinos és fiatal akt model mindig pózt váltott. Az itt látható vázlat akrillfestékkel készült. Csak fekete-fehér festéket, és egy kiválasztott színt volt szabad használni. A rendelkezésre álló idő öt perc volt.
1997-ben a magyarkanizsai Tisza parton kérészek áradatát vitte a víz. Estefelé járt az idő, ezek a kis állatok kimúlófélben voltak. Tollal, tintával rajzoltam a Tiszának e gyengülő virágait.
Ekkor már tulajdonképpen az absztrakt, tárgy nélküli művészet és a minimalizmus bűvkörében éltem. Persze gyors skicceket, munkavázlatokat mindig is készítettem, de klasszikus, szó szerinti gyors vázlat csak hosszabb idő után, 2005-ben készült a svédországi Göteborgban.
Ebben az időszakban elkezdett zavarni a rajzban, vagy a festészetben megfogalmazott kép hiánya. A vázlatrajzolást kiterjesztettem a környezetem jelenségeire.Virágok, épületek, tárgyak és tájak egyaránt foglalkoztatnak.
Egy 2005-ös tóparti kirándulás alkalmával próbáltam megrajzolni a víz felületét.
2007-ben az ablakban álló fokföldi ibolyákat rajzoltam meg egy A4-es lapra.
Kroki bármilyen eszközzel készíthető, pl. egyszerű filctollal (2008).
Egy jobbkezes rajzoló bal kézzel rajzolt rajzában van némi kis kihívás.
Utazások alkalmával is jut idő vázlatolásra.Az itt látható akvarell a Kristiansund-i tengerpart metsző szelében került papírra 2010-ben. A vízfesték is alkalmas, de más anyagok is.
A kezem igazán elfagyott festés közben.
Jonsered-i parkrészlet vízfestékkel festve 2012
2012. A monotypia több lehetőséget is kínál. Grafikaként fekete vonalak kerülnek fehér alapra, vagy fordítva fehér vonalak fekete alapra. A lómodell csendéletszerű, hálás téma. A modell sokszor az ember környezetéből véletlenszerűen választódik ki egy adott pillanatban.
Ilyen ez az A4-es lapra skiccelt tanulófej is.
Néha csak gyors demonstráció a tanulóknak, mint például ez az önarckép monotypia.
Gyors vázlatok tus - tollal
Mindig újra lehet kezdeni, és kell is. Vissza az alapokhoz. A minap (2020) egy festőtáborban járván lopva újra aktot rajzoltam.
A prímás gyerekkori élményekhez köthető motívum.